Tehnoloģijas darba vidē

Gandrīz katrā uzņēmumā ir nepieciešamas tehnoloģijas, lai veiktu konkrētus uzdevumus. Tehnoloģijas ir mainīgas, tās arvien uzlabo, lai iegūtu lielāku darba efektivitāti. Darbinieki dienas beigas ir noguruši, bezspēcīgi, ar uzkrātu stresa līmeni, turpretī tehnoloģijas ir veidotas, lai darbotos nepārtraukti 24 stundas dienā, 7 dienas nedēļā. Darba vides tehnoloģijas ir datori, planšetdatori, kuros iekšā ir svarīgas programmas, kā grāmatvedības programmas, klientu pārvaldības lietojumprogrammas, kredīti (snabblån, smslån utan ränta), virtuālās tikšanās programmatūras un citas. Tehnoloģiju izmantošanai darbavietā ir savi plusi un mīnusi.

Teksta turpinājumā sīkāk aprakstīts, kādas ir lielākās priekšrocības, un ar kādiem trūkumiem jāsaskaras, lietojot informāciju tehnoloģijas ierīces.

Priekšrocības:

  • Uzlabo komunikāciju. Daudzi uzņēmumi izmanto dažādas biznesa komunikācijas tehnoloģijas, lai vieglāk sadarbotos ar klientiem vai kolēģi savā starpā. Darbinieki var izmantot dažādus saziņas līdzekļus, lai dalītos ar informāciju darbā. Piemēram, darbinieki no dažādiem departamentiem var izmantot teksta ziņas pakalpojumus vai video zvanu priekšrocību, saziņai konferenču laikā. Biežākais video saziņas līdzeklis kolēģiem savā starpā ir Skype.
  • Jaunas inovācijas mudina radošu domāšanu. Uzņēmēji var izmantot dažādas biznesa tehnoloģijas, lai radītu inovatīvas idejas, kuras var izmantot uzņēmējdarbības izaugsmei un tirgus paplašināšanai. Daudzi uzņēmēji piešķir prēmijas tiem radošiem darbiniekiem, kuri nāk klajā ar radošām idejām, saistībā ar jaunu tehnoloģiju ieviešanu. Darbinieki var izmantot interneta tehnoloģijas, veicinot uzņēmējdarbību tiešsaistē.
  • Uzlabo cilvēkresursu vadību. Cilvēkresursu pārvaldītāji var mainīt darba veidu, to vienkāršojot, ar tehnoloģiju palīdzību. Lai reklamētu vakances, tiek izmantoti sociālie tīkli. Mērķtiecīgiem kandidātiem ir iespēja pieteikt savu kandidatūru tiešsaistē, iesniedzot visus nepieciešamos dokumentus pielikumā. Šis process ietaupa laiku, kas būtu jāpavada daudzajās darba intervijās, lai atrastu labākos kadrus. Darba produktivitāte palielinās, ja cilvēkresursu vadītajam ir atvieglotāks darbs.
  • Ietaupa laiku. Tehnoloģijas var izmantot, lai automatizētu dažādus darba uzdevumus. Tehnoloģijas garantē lielāku efektivitāti un palielinās ražošanas apjomus. Datoru izmantošana darbā palīdz izvairīties no cilvēcīgām kļūdām, kas var rasties pārāk liela noguruma dēļ. Izmantojot datu bāzes, var vieglāk pārskatīt visus dokumentus un ātrāk piekļūt noderīgajai informācijai.

Trūkumi:

  • Novērš uzmanību. Ir daudz veidi, kā tehnoloģijas var atraut darbinieku no pienākumu veikšanas. Sociālo tīklu izmantošana darba vietā var izraisīt ilgu uzmanības trūkumu, kas kavē darba ražīgumu. Daži uzņēmumi ir nolēmuši bloķēt piekļuvi noteiktām tīmekļa vietnēm, piemēram, Facebook, Twitter un YouTube, jo tās rada neierobežotu uzmanības novēršanu.
  • Augstas uzturēšanas izmaksas. Tehnoloģiju iegāde ir dārga, taču vēl dārgāka ir to uzturēšana kvalitatīvā stāvoklī. Daudzi mazie uzņēmumi nevar atļauties maksāt par regulāru tehnoloģiju apkopi, tāpēc ir spiestas slēgt ikmēneša līgumus un īrēt tehnoloģijas iekārtas. Ja biznesa tehnoloģijas iekārtas netiek regulāri apkoptas, viņu ražīgums un process var samazināties.
  • Padara darbiniekus slinkus. Ņemot vērā, ka lielākā daļa uzdevumi ir automatizēti ar tehnoloģiju ieviešanu, darbinieki ir kļuvuši daudz slinkāki un tiem pietrūkst radoša domāšana. Pat paši vienkāršākie uzdevumi tiek risināti ar datora un speciālu programmu palīdzību, tāpēc nevar sagaidīt, ka darbinieki izpildīs grūtākus uzdevumus, ja pat vieglākos vairs nedara.
  • Negatīvi ietekmē darba attiecības. Darbinieki sazinās, izmantojot mobilos telefonus, īsziņas, e-pastus, virtuālos video konferenču rīkus. Šī tehnoloģiju komunikācija novērš reālo saziņu starp cilvēkiem. Saziņai savā starpā ir svarīga loma kolēģu vidū, veidojot labas darba vides attiecības. Darbiniekiem nav iespēja iepazīt vienam otru, ja viss notiek ar tehnoloģiju starpniecību. Darbinieki kļūst atturīgāki, egocentriski, viņi ierokas savā darbā, kas var kaitēt uzņēmuma iekšējai atmosfērai.

Informāciju tehnoloģiju loma veiksmīgā biznesā

Inovācijas ir lielisks veids, lai gūtu panākumus šajā mūsdienīgajā digitālajā laikmetā. Inovāciju ceļš ved biznesu uz gudrāku vai labāku, pozitīvāku, kvalitatīvāku un produktīvāku rezultātu. Šis ceļš ir pierādījies visos lielākajos biznesos visā pasaulē. Tehnoloģijas, kas ir pierādījušas sevi pēdējās divās desmitgadēs ir informācijas tehnoloģijas (information technology – IT). Tās ir dramatiski izmainījušas gan indivīdu gan organizāciju dzīvi. Šobrīd populāra ir iepirkšanās tiešsaistē, digitālais mārketings, digitālā komunikācija, sociālie tīkli.

Precīza biznesa plānošana, efektīvs mārketings, globālā plānošana, sistēmu pārvaldība, reālā laika uzraudzība un ilgtermiņa biznesa izaugsmi nevar sasniegt bez optimālas informāciju tehnoloģijas izmantošanas.

Informāciju tehnoloģiju nozīme biznesā
Katra uzņēmuma veiksme ir atkarīga no vairāku faktoru apkopojuma. Kā viens no faktoriem ir precīza datu analīze, izvēloties pareizo tehnoloģiju un nākotnes vīziju. Pētījumi liecina, ka uzņēmumi, kas iegulda investīcijas jaunās tehnoloģijās, palielina savu tirgus apjomu, finanšu rādītāji paaugstinās un konkurētspēja nostabilizējas. Informāciju tehnoloģija ir vienīgā tehnoloģija, kas sniedz iespēju analizēt konkrētus datus un plānot savus biznesa braucienus daudz efektīvāk. Tās sniedz daudz līdzekļus, lai atbilstoši var risināt sarežģītas problēmas un plānot turpmāko biznesa izaugsmi. Mūsdienās ir pierādīts, ka digitālais mārketings ir lielisks instruments, kas veicina produktu un pakalpojumu atpazīstamību visā pasaules tirgū. Ar mūsdienīgu komunikāciju mēs varam sazināties ar globālām organizācijām un virtuāli uzraudzīt savus birojus visā pasaulē.

Turpinājumā sīkāk apskatīts, kādu lomu IT spēlē atsevišķās biznesa darbībās.

Klientu atbalsts un apkalpošana
Augstākā līmeņa klientu apmierinātība ir panākuma atslēga veiksmīgam biznesa. Bieži vien to nevar sasniegt tikai ar reāla laika klienta atbalsta procesu. Biznesa veiksme ir atkarīga no zināšanām par klienta vajadzībām, iepirkšanās tendencēm, uzvedību un apmierinātības līmeni. Efektīva komunikācija ir labākais līdzeklis, lai izprastu klientu prasības, problēmas un to risinājumus. Pateicoties IT, uzņēmēji var sazināties ar miljoniem potenciālo klientu. Sazināšanās notiek ar e-pasta palīdzību, sociālajā pasaulē vai sazināšanos ar multivides vai teksta ziņu palīdzību viedtālruņos.

Mārketinga un biznesa izaugsme
Biznesa panākumi slēpjas tā realizācijā. Vispirms vadība nosaka mērķauditoriju un tad vēro tās tendences un vajadzības. Vispārējais mārketings atver sabiedriskās attiecības, reklāmas, akcijas un izpārdošanas, kas vēlāk ietekmē uzņēmējdarbības izaugsmi. Dažāda veida mārketings var palīdzēt uzņēmumam sasniegt savus potenciālos klientus. Digitālais mārketings bija daudzu uzņēmēju sapnis pagātnē, kad vēl nepastāvēja interneta tehnoloģijas. Digitālais mārketings ir moderna parādība, kas ļauj popularizēt produktus un pakalpojumus visā pasaulē dažu sekunžu laikā. Katru gadu miljoniem jaunas mājas lapas tiek pievienotas interneta pasaulē. Mājas lapas uzņēmumi veido, lai socializētos ar saviem klientiem, ja nav iespēja to realizēt dzīvē.

Resursu pārvaldība un globalizācija
Resursu pārvaldībai ir izšķiroša nozīme uzņēmējdarbībā. Kad runa ir par vidēji lielu uzņēmumu vai lielu organizāciju, tad ir jāapzinās, cik daudz resursi ir jāpārvalda katru dienu. Šie resursi ir: cilvēkresursi, finanšu resursi, reālie materiāli un izejvielas. Automatizējot šādu sarežģīto pārvaldi, tiek atrisinātas daudzas problēmas. Tagad vadītāji var kontrolēt un pārvaldīt visas sava uzņēmuma filiāles un birojus visā pasaulē. Lielākie starptautiskie uzņēmumi kā McDonalds, Microsoft, Amazon un citi, izmanto savā ikdienā uz mākoņa savācējdatu balstītu sistēmu, kas ļauj sazināties ar citiem fiziskiem birojiem un personālu. Vadītājiem nav jāmēro stundām garš ceļš, lai veiktu kopsapulci visu darbinieku priekšā. Izmantojot modernās tehnoloģijas un video zvana iespējamību, sapulces var notikt tiešsaistē ar visu filiāļu darbiniekiem.