Vai skolās vajadzētu atļaut lietot mobilos telefonus?

Cilvēki kļūst arvien atkarīgāki no tehnoloģijām, it īpaši no mobilā telefona. Mobilais telefons ir viens no svarīgākajiem rīkiem mūsu dzīvē, bez kura ir gandrīz neiespējami iedomāties mūsdienu dzīvi. Skolēni un studenti ir arī atraduši lielisku veidu, kā izmantot mobilos telefonus skolā un lielākā daļa no viņiem nekad tos neatstātu mājās. Mobilie telefoni nav slikti vai pat kaitīgi, kā daži pedagogi mēdz uzskatīt, tomēr lielākā problēma ir tā, ka daži tos izmanto nepareizu iemeslu dēļ. Tā kā lielākā daļa mobilo telefonu šobrīd ir savienoti ar internetu vai creditos rapidos online, tie tiek izmantoti savtīgiem nolūkiem, meklējot atbildes uz skolotāju jautājumiem, kas tomēr ietekmē gala rezultātus. Kādi tad ir lielākie plusi un mīnusi, izmantojot mobilos telefonus skolā? Un vai varētu teikt, ka patiešām tos vajadzētu aizliegt?

Mobilo telefonu pozitīvās īpašības skolā:

Viegla komunikācija – gan vecākiem, gan skolotājiem ir nepieciešams uzturēt kontaktus ar bērniem un skolēniem, un tieši mobilais telefons padara šo komunikāciju daudz vienkāršāku. Skolēni izmanto savus mobilos telefonus, lai piedalītos diskusijās, kas palīdz izzināt jebkādus jautājumus, saistītus ar izglītību. Ir vairāki forumi, kur jaunieši var izveidot diskusijas, kas ir cieši saistītas ar akadēmiskām zināšanām. Vairumā gadījumu skolēniem patīk izmantot tieši šādas sociālās vietnes, kur var palikt anonīmi, un uzdot savu jautājumu, nekā to darīt visas klases priekšā. Skolotāji var izmantot vienkāršākās teksta ziņas vai e-pastu un nosūtīt ziņojumu skolēnam uz mājām.

Drošības apsvērumi – tā kā mobilais telefons ir viegli un ērti pārvietojams, tas vienmēr var darboties kā līdzeklis, ar kuru paziņot ar avārijas situāciju, kā arī préstamos sin intereses. Katastrofas cilvēku dzīvē ir neizbēgamas, un vienmēr izjauc dienas ierasto kārtību. Bet, ja tev blakus ir mobilais telefons, var daudz vieglāk izkliedēt visas problēmas – sazinoties ar ātro palīdzību, vecākiem, vai cilvēkiem, kuri var palīdzēt.

Mobilie telefoni kā pētniecības instruments – studentiem, kas liek priekšmetus saistībā ar lauku darba pētījumiem, mobilais telefons ir svarīgs rīks, kas obligāti nepieciešams. Visi mūsdienu telefoni ir aprīkoti ar augstas kvalitātes kamerām, un datus pārsūtīt vairs ir tikai dažu sekunžu jautājums. Tāpat var izveidot dažādus pētniecības materiālus ar video veidošanu.

Mobilo telefonu negatīvās īpašības skolā:

Izklaidēšanās – kopš mobilajiem telefoniem arvien vairāk tiek izveidotas dažādas izklaides aplikācijas, skolēni cenšas tās visas arī izmēģināt. Daudzas no tām ir patiešām muļķīgas un novirza skolēnus no domāšanas un brīvais laiks tiek izmantots tīri sēžot pie telefona ekrāna. Jaunieši savas ikdienas gaitas ieraksta Twitterī, Facebookā, fotogrāfijas ievieto Instagramā, kur tādā veidā izklaidējas, aizmirstot par reālo pasauli. Šādas nepārtrauktās izklaidēšanās ar telefonu ietekmē jauniešu koncentrēšanās spējas klasē, kā arī novirza apkārtējo klases biedru uzmanību. Pazaudējot koncentrēšanās spējas, netiek veiksmīgi apgūta viela un gala eksāmenā ir slikti rezultāti.

Vieglāk krāpties pārbaudes darbos – skolēni ir ļoti viegli atklājuši, kā izmantot Google turpat no telefona un sameklēt visu nepieciešamo informāciju. Tāpat ar telefona palīdzību tiek fotografēta svarīga informācija, kura tiek izmantota eksāmena laikā. Pat tāda rīka kā kalkulatora izmantošanā tiek pielietots telefons, lai atvieglotu pārbaudes darbu.

Nozagšanas iespējamība – lai gan visi vecāki cer, ka tas nekad nenotiks, tomēr katru dienu pastāv iespējamība, ka bērns pārnāks mājās bez sava jaunā un dārgā mobilā telefona, kas ir prestamos personales. Tas var būt ne tikai nozagts, bet arī izkrist no kabatas un saplīst. Zagšana mūsdienās, diemžēl, ir ļoti populāra lieta, kuru ir ļoti grūti izskaust.

Kā tehnoloģijas izmaina izglītību?

Vai esi domājis par nākotnes tehnoloģijām izglītības jomā, kādas tās būs un kā palīdzēs izglītoties? Tas ir patiešām interesants jautājums, ko ik pa laikam sev uzdodu. Pēc savas būtības, tehnoloģijas mainās visu laiku un ļoti straujiem soļiem, padarot to pieejamu skolēniem, skolotājiem un citām ieinteresētām personām. Kādu lielu izaicinājumu ir gatavi mest jauno tehnoloģiju zinātnieki, lai vēl vairāk attīstītu izglītības iespējas?

Tātad, padomāsim, kas varētu būt nākotnē. iPadi? Nedomāju, ka nākotnes mācīšanās izmainīsies ar vienu konkrētu ierīci. Ar tiem mācīties ir efektīvi, taču ar to viss nebeidzas. iPadi un mobilās tehnoloģijas ir jau tagadne. Lai gan tiem būs liela nozīme arī nākotnē. Pirms sešiem iPadi nemaz vēl neeksistēja, tāpēc grūti pateikt, kādas ierīces tiks izgudrotas vēl nākamo sešu gadu laikā.

Nākotne ir vairāk raksturojuma ar bezgalīgo piekļuvi, nevis ar ierīcēm. Mācīšanās jebkurā vietā, sadarbības ar vietējiem un pasaules mēroga zinību centiem. Mācīšana un mācīšanās būs vairāk sociāla. Nākotnes skolas varētu atgādināt tradicionālās studentu grupas, kas dodas uz nodarbībām, taču tas notiks arī globāli tiešsaistes veidā, studentiem dzīvojot visās valsts un pasaules vietās. Viss jau virzās uz šādu mācīšanās tipu, jo masveidā parādās atvērtie tiešsaistes kursi, kur studenti var apgūt nepieciešamo vielu sēžot mājās vai jebkur citur, kur ir interneta pieslēgums.

Tehnoloģiju attīstības procesā viena no svarīgākajām lietām, kas ir šobrīd un tiks veidota arī nākotnē ir “mākoņa” (angliski – Cloud) tipa datu glabāšana, piekļuve, darbība. Tehnoloģijas bieži vien ir šķērslis, lai mācītu un mācītos. To darbībā daudz kas var noiet greizi radot šos šķēršļus. Mākoņa glabātuve var novērst šādas problēmas. Skolām būs nepieciešama tikai viena liela lieta, lai sagatavotos nākotnei. Tām nebūs nepieciešams instalēt daudz dažādas programmas, serverus, vai iegādāties apjomīgus datu glabāšanas procesorus. Vienīgais, kas būs nepieciešams ir ātrs un stabils interneta pieslēgums. Izveidota interneta infrastruktūra ir ļoti svarīga nākotnes tehnoloģijām izglītības iestādēs.

Mēs nezinām, kādas ierīces tiks izveidotas, taču jau tagad zinām, ka ir nepieciešams mākonis. Tam praktiski būtu jānotiek ari šobrīd mācību iestādēs. Lai sāktu izmantot mobilo tehnoloģiju savā skolā, vai tās ir iPad programmas vai personīgās ierīces, nepieciešams ātrs savienojums. Ja internets darbojas lēni, visas darbības ir aizkavētas, mācību process ir aizkavēts, skolotāji un skolēni nevēlas izmantot ierīces.

Skolotāji var izmantot mākoņa sistēmu uzdodot, ievācot un labojot skolēnu darbus tiešsaistē. Studentiem, savukārt, ir tūlītēja piekļuve atzīmēm un komentāriem, izmantojot viedtālruņus vai planšetes. Daudzās skolās jau tas tiek praktizēts, bet nepieciešams to ieviest pilnīgi visās. Katram studentam skolā ir jābūt savai ierīcei, kur var piekļūt nepieciešamajiem datiem. Pateicoties mobilo iekārtu tehnoloģijai un ātrajam savienojumam, katrā mācību priekšmetā tiks integrētas inovācijas. Iespējams, papīrs pavisam izzudīs no klasēm, kas, protams, dabas aizstāvjiem būtu patīkams solis.

Pateicoties apjomīgajam datu uzkrāšanas mākonim, visa pasaule būs mūsu klasē. Tas var veicināt arī patstāvīgāku mācīšanos un sevis disciplinēšanu. Studenti uzņemas atbildību par savu mācīšanos. Skolotāji liek resursus interneta vidē, kas izpaužas kā video, audio ieraksti, interaktīvie attēli. 4G internets ir minimālais, ko vajadzētu ieviest visās skolās. Neapšaubāmi, nākotnē būs jauns pavērsiens arī interneta ātruma un izmantošanas ziņā.

Pieņemot jaunas tehnoloģijas, skolotājas būs nepieciešami speciāli apmācīti darbinieki. Jebkura iniciatīva ir nolemta neveiksmei, ja tai klāt nav labi apmācīti un pārliecināti darbinieki.